Heeft rekken een positief effect op de sportprestatie?

Er is in de wetenschappelijke wereld veel discussie over of rekken een positief effect heeft op de sportprestaties? Zeker de helft van de sporter blijken te rekken tijdens de warming-up en/of de cooling-down. Ze willen hierdoor beter presteren en blessures voorkomen.

Maar moet iedereen dezelfde rekoefeningen doen of is voor iedereen verschillend?

Met de volgende factoren dient rekening gehouden te worden bij het rekken

  • Techniek van rekken;
  • Doel;
  • Soort sport;
  • Intensiteit van sport;
  • Tijdstip

er zijn verschillende technieken om te rekken

  • Statisch rekken, 30 seconden of meer de rek vasthouden;
  • Dynamisch rekken, maximaal 10 seconden de rek vasthouden;
  • Rekken kan ook passief door iemand anders worden verricht, 30 seconden of meer de rek vasthouden;
  • Afwisselend rekken en aanspannen van de spier;
  • Verend rekken.

het doel van rekken is bij

  • Statische en passief rekken om de beweeglijkheid in de gewrichten te bevorderen en de spierspanning na een inspanning te verminderen;
  • Dynamische rekken om de spier op actieve wijze te laten wennen aan een sport specifieke situatie;
  • Afwisselend rekken en aanspannen van de spier hetzelfde als bij statisch rekken. Het verschil is dat deze methode gebruik maakt van andere spiergroepen om de rekspanning te vergroten;
  • Verend rekken om de spier op actieve wijze te laten wennen. Het verschil met dynamisch rekken is dat deze explosiever en sneller is en dus geen methode voor een beginner, maar alleen voor iemand die zijn lichaam goed kent.

soort sport

  • Krachtsport;
  • Cardio.
  • Intensiteit van de sport:
  • explosief;
  • duursport.

Tijdstip

  • Direct voor het sporten;
  • Gelijk na het sporten;
  • Een uur na het sporten;
  • Dagelijks.

Conclusie

In veel onderzoeken is geen rekening gehouden met bovenstaande factoren en ook niet met de persoonlijke kenmerken van de sporter zoals geslacht, leeftijd, lenigheid. Het lijkt dat rekken een positief effect heeft op de sportprestaties als rekening wordt gehouden met bovenstaande factoren.
Een positief effect op de sportprestatie heeft  dynamisch rekken bijvoorbeeld direct voor een hardloopwedstrijden of andere sport waar veel hardgelopen bij wordt. Regelmatig statisch rekken heeft een positief effect bij sporten waar het belangrijk is dat spieren voldoende lang zijn, zoals turnen, acrobatiek, schoonspringen, ballet.

Wil je meer over dit onderwerp weten of heb je nog vragen, neem contact met mij op door hier te klikken.

Isabel / praktijktopfit.nl/over-mij

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.