Aan het begin van de warming-up voel je een stekende pijn in je kuit, dit zakt tijdens de warming-up. De rest van de training heb je er geen last meer van. Je vergeet het.

Een paar dagen later ga je sporten en ja, tijdens de warming-up voel je weer die pijn. Maar ja deze zakt ook weer. Dus niets aan de hand, denk je.

De keer erop dat je gaat sporten, zakt de pijn pas bij de cooling down. Nu begin je je echt zorgen te maken.

Wat is een blessure?

Door het beoefenen van sport kan mogelijk lichamelijk letsel ontstaan. Een vorm daarvan heet blessure. Een blessure kan een acuut karakter hebben, bijvoorbeeld door een val. Of een chronische karakter, doordat een spier steeds op dezelfde wijze belast wordt.

Hoe ontstaat een blessure?

Een blessure ontstaat doordat er meer gevraagd wordt van het lichaam als het lichaam aankan. Dit geldt zowel voor chronische als acute blessures. Alleen bij acute blessures is de oorzaak vaak duidelijke.

Stadia van opbouw van chronische blessure

Stadium I

  • Alleen pijn ná sportbeoefening*
  • Verhardingen in de spier
  • Hoge spierweerstand
  • Spierpijn (pijn in de spieren)

Stadium II als stadium I maar nu ook:

  • Pijn bij aanvang van sportbeoefening (startpijn)*
  • Vermoeidheidsgevoel in rust
  • Snelle lokale vermoeidheid bij arbeid
  • Pijn bij palpatie
  • Lichte zwelling
  • Pijn bij rek, door beginnende verkorting
  • Stijf gevoel bij bewegen (een lange warming-up is nodig)

Stadium III als stadium I en II maar ook:

  • Pijn blijft bij belasting*
  • Meer pijn bij rek
  • Drukpijn, zwelling, hypertonie
  • Coördinatiestoornissen
  • Microrupturering (hele kleine scheurtjes) van spierweefsel

Stadium IV als stadium I t/m III

  • Pijn blijft in rust*
  • Symptomatologie als in stadium III maar erger
  • Sport en arbeid zijn onmogelijk geworden
  • Er is rupturering (scheurtjes) van spierweefsel, dat later littekenweefsel wordt
  • Balansverstoring nu ook in omliggende gewrichten

Stadium V als stadium I t/m IV

  • Acute klachten (blessure)*
  • Partiële rupturering (gedeeltelijke spierscheuring)
  • Totaalruptuur (volledige spierscheuring)

NB * kenmerkend in alle vijf de stadia

Het antwoord op de vraag:

Pijn tijdens of aan begin van de training valt onder stadium 2 van een blessure. Met zo’n ogenschijnlijke lichte blessure wordt gewoon doorgetraind en tussen de trainingen door is onvoldoende ruimte voor herstel, waardoor de sporter in een vicieuze cirkel komt.

Dus het kan in deze zin kwaad om door te trainen met alleen pijn tijdens de warming-up. Het herstel zal langer duren en hulp is noodzakelijk voor het herstel van de blessure.

Waar kun je heen met klachten?

Voor de eerste twee stadia kun je terecht bij een sportmasseur of een sportzorgmasseur. Maak dan ook altijd gebruik van de verzorging als deze wordt aangeboden door jouw club.

In aanvang stadium III kan de sportzorgmasseur nog iets voor je betekenen, maar daarna zal de fysiotherapeut in beeld komen.

De sport(zorg)masseur zullen je altijd naar een andere professional verwijzen als de blessure daar om vraagt.

Wat kun je zelf doen?

Trek op tijd aan de bel bij pijnklachten en wil je zelf meer weten waar je op moet letten om blessures te voorkomen. Klik dan op onderstaande link en ontvang de gratis Checklist ”Voorkomen Blessures”.

Ik wens je veel succes en vooral veel sportplezier.

Literatuur:

  • Handboek Sportmassage, Willem Snellenberg 2012
  • Osno, cursumateriaal sportzorgmasseur 2017

 

Copyright © Praktijk Topfit, All Rights Reserved
Het uitvoeren van de tips is altijd op eigen risico, de auteur is op geen enkele wijze aansprakelijk voor eigen letsel of schade