Selecteer een pagina

Het is belangrijk, dat je weet hoe spierpijn ontstaat, daarom start het artikel hiermee. Daarna komen de tips om je spierpijn te verzachten.

Spierpijn

Meer dan 1 op de 3 Nederlanders heeft wekelijks last van spierpijn. De pijn is verschillend, je kunt het een beetje voelen, maar je kunt er ook veel hinder van hebben bij je dagelijkse bezigheden. Iedereen heeft wel een keer last van spierpijn. De spierpijn waar dit stuk over gaat, is spierpijn ten gevolge van beweging en niet de spierpijn door griep of verkoudheid, waarbij het belangrijk om eerst goed uit te zieken en met koorts niet te gaan sporten of je laten masseren.

Spierpijn ontstaat door beweging, die je niet meer gewend bent te doen,  door intensieve beweging of langdurig dezelfde beweging . Bijvoorbeeld een hele dag schilderen, wat je anders nooit doet of de eerste bootcamples, terwijl je al een tijdje niet gesport hebt. Spierpijn door beweging wordt veroorzaakt door beschadigingen in je spieren. De pijn begint vaak na 24-48 uur. De pijn blijft ook ongeveer deze tijd aanhouden, al is dit ook afhankelijk van de pijn die je hebt.

Spierpijn is vervelend, want het beperkt je in je beweging.

De volgende tips helpen je om je spierpijn te verzachten.

Tip 1 Zorg voor voldoende nachtrust

Spieren hebben voldoende rust nodig om te genezen. Het is niet voor niets, dat topsporters op tijd naar bed gaan.

Tip 2 Blijf in beweging

Zorg voor een balans van slapen en in beweging zijn. De doorbloeding wordt beter door bewegen en dat is goed voor het herstel. Als je lang stil zit, zul je ook merken, dat de spieren pijnlijker zijn. Dus niet de hele dag op de bank liggen, omdat het pijn doet, maar kom van die bank af en beweeg!!
Ga bijvoorbeeld zwemmen, als je pijn in de benen hebt of doe rustige oefeningen. Ga wandelen bij een pijnlijke schouder, draai rustig rondjes met je schouders en heb je last van de kuiten door het hardlopen, pak de fiets. Zo belast je de pijnlijke spieren minder.

Tip 3 Stretchen van de pijnlijke spieren

Door te stretchen maak je een spier ontspannen en wordt de doorbloeding beter. Doe dit wel vaker, verspreid over een dag als de spieren warm zijn. Bijvoorbeeld 3 keer daags 3 X 30 seconden bijvoorbeeld na het ontbijt, tussen de middag en voor het slapen gaan. Je voelt tijdens het stretchen van de spieren vooral rek en geen pijn.

Tip 4 Neem een warm bad of douche

Door de warmte ontspannen de spieren. Je kunt ook gebruik maken van een sauna, een kersenpit, infrarooddeken of een kruik.
Dus heb je de mogelijkheid om naar het sporten warm te douche of in de sauna te gaan, maak hier gebruik van. Volg wel bij de sauna de gebruiksaanwijzing en vergeet niet om af te koelen.

Tip 5 Zorg dat je goede voeding eet

Omdat je spieren beschadigd zijn, is het belangrijk dat ze weer stevig opgebouwd worden. Hoe sneller dit herstel, hoe eerder de pijn verminderd. Hiervoor heeft de spier bouwstoffen nodig, zoals eiwitten en koolhydraten. En denk er de volgende keer naar de training aan, om dit na een half uur na de inspanning te eten. Bijvoorbeeld kwark met fruit of rijst met kipfilet.

Zorg ook voor voeding met magnesium. Dit is een mineraal die een herstellende invloed heeft op je spieren. Bijvoorbeeld  noten en zaden, pure chocolade, peulvruchten, avocado’s, bananen en spinazie.
Je kunt ook nog “pijnstillende” voeding eten, zoals bijvoorbeeld gember.
Voeding die tegen spierpijn kan helpen, is zalm, kurkuma, yoghurt, verse munt, sojabonen en peper.
En daarnaast is ook voeding met vitamine B12 een aanrader.

Tip 6 Smeer de pijnlijke spieren in met Arnica of te wel valkruid

Dit is een bekend middel bij kneuzingen, verstuikingen en spierpijn. Het geeft, volgens onderzoek en mijn eigen ervaring, een ontspannende werking op de spieren.

Tip 7 Laat je pijnlijke spieren masseren

Laat dit het liefst doen met een warme olie, schud je spieren los en wrijf er rustig overheen of gebruik een foamroller.

Door de druk op de pijnlijke spieren wordt de doorbloeding van de spieren gestimuleerd. Het is bewezen dat door massage de pijnklachten verminderen. Het voordeel bij een sportzorgmasseur is dat deze verder kijkt dan alleen de pijnlijke spier en samen met je kan kijken wat je kunt doen om de spierpijn te verminderen en uitzoeken wat je kunt doen om het de volgende keer te voorkomen.
Als je een foamroller wilt gebruiken, zorg dat je weet hoe je dit moet doen.

Afsluiter

Ik nodig je uit om aan de slag te gaan met de tips om je spierpijn te verzachten!

Als je na een week nog steeds niet goed kunt bewegen, dan is het raadzaam op de huisarts te raadplegen, ook als de pijn alleen maar erger wordt en niet langzaam minder wordt.

Wil je specifieke informatie over jouw pijnklachten na het sporten, neem dan contact met mij via de button of stuur een reactie met onderstaande formulier.