Tips hoe je gemotiveerd blijft
27 september 2021 

Tips hoe je gemotiveerd blijft


Als je iets wilt veranderen, is het belangrijk dat je gemotiveerd  blijft. Een verandering kost altijd veel inspanning. Pas als het een gewoonte wordt, kost het weinig inspanning.

De kans om bij stress terug te vallen in een oude gewoonte is aanwezig, zeker als de nieuwe gewoonte nog echt nieuw is. Dan is de kunst om de verandering weer op te pakken. Hoe langer het een gewoonte wordt, hoe makkelijker je het oppakt en het niet meer vergeet.

In deze blog leg ik je uit wat motivatie is , het belang van het stellen van (sub)doelen en tips om te beginnen en vol te houden.

Wat is motivatie?

Het gevoel om een taak te beginnen en af te ronden wordt ook wel motivatie genoemd. Motivatie betekent letterlijk in beweging brengen. Hiervoor heb je drie dingen nodig : willen, de taak aankunnen en er klaar voor zijn. Dit kan zowel van buiten als vanuit jezelf worden opgelegd.

Om een bepaald taak af te ronden, moet je deze taak ook uit willen voeren en er voor gaan, zeker bij een taak waar het doel nog heel ver weg ligt. Dan is het moeilijk om je motivatie te behouden.

Belang van het maken van doelen om gemotiveerd te blijven

Door het stellen van doelen maak je je taak helder en kun je kijken wat je kunt doen om deze te behalen. Zonder concreet doel wordt het lastig om te bepalen hoe je er moet komen.  Zeker als je een groot doel hebt, bijvoorbeeld 40 kg afvallen. Hoe ga je het dan aanpakken?

Door dan te gaan werken met subdoelen bijvoorbeeld over maand ben ik 4 kilogram afgevallen, is het behapbaar en weet je waar je deze maand aan moet werken.

Zelfde geldt voor sporten als je ervoor kiest om bijvoorbeeld elke dag te gaan sporten, zal je in het begin door spierpijn gehinderd worden en hierdoor je doel om elke dag te sporten niet halen. De beloning op korte termijn is dan belangrijker als op langer termijn.

Door het doel te verdelen in subdoelen en rekening er mee te houden waar je op dat moment staat, blijf je gemotiveerd en blijven de taken om het subdoel te bereiken en daarmee het uiteindelijk doel te overzien.

Kies wel een subdoel waar je voor moet werken en niet wat je al kunt, dus telkens een stukje uit je comfortzone


Tips om te beginnen

  1. Formuleer een doel SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden), dus zo concreet en duidelijk mogelijk;
  2. Sta voor 100% achter je doel, doe het niet voor een ander, maar alleen omdat je het zelf wilt;
  3. Schrijf voor jezelf op waarom je dit zo graag wilt. Als je dan in de reis naar het doel merkt dat je minder gemotiveerd bent, kun je dit lezen en weet je weer waarvoor je het doet;
  4. Is het doel te groot, verdeel het onder in subdoelen, zodat het haalbaar is voor je;
  5. Start vandaag en wacht niet tot morgen (er elke keer morgen en dan heb je grote kans dat je het blijft uitstellen);
  6. Deel je doel met anderen. Door je doel te delen zullen andere weten waar je mee bezig bent, maar geef je ook voor jezelf commitment af dat je het echt gaat doen.

Tips zodat je gemotiveerd blijft

  • Hou je vorderingen elke week bij;
  • Schrijf je successen op:
  • Heb je een keer geen zin, spreek met jezelf af dat je het toch 5 minuten gaat doen. Ben je eenmaal begonnen, dan maak je het vaak af. 5 minuten is makkelijk te overzien;
  • Reflecteer wat ging er deze week goed en wat minder;
  • Schrijf op wat je gedaan hebt toen het minder ging. Wat was de oorzaak, hoe zou je het de volgende keer anders kunnen doen;
  • Realiseer dat je fouten mag maken het belangrijkste is dat je telkens weer opkrabbelt. een kind leert ook te lopen en valt erbij, maar zal        vaker opstaan als vallen;
  • Om een activiteit een gewoonte te maken moet je het langer doen en pas het ook in een standaard schema, bijvoorbeeld sporten door dit   gelijk te doen als je opstaat. ’s Avonds voor het slapen leg je je kleding klaar;
  • Lees de reden waarom je het wilt gaan doen elke week terug;
  • Heb je een sportief doel en wordt je gehinderd door blessures, ga dan op onderzoek uit naar de oorzaak van je blessure om een nieuwe       blessure te voorkomen;
  • Geniet van elke stap en succes;
  • heb je een terugval zie dit niet als fout, maar als feedback en leer ervan;
  • zet door, ook jij kunt het;
  • Geef jezelf een beloning als je een (sub)doel hebt gehaald en stel deze van te voren vast.


Tot slot

Pas bovenstaande motivatietips toe, je blijft gemotiveerd en je zult je doel behalen. Geniet van de reis en ik wens je heel veel succes en onthoud “Beginnen valt niet mee, maar doorzetten wordt beloont”.  En heb je hulp nodig, maak dan hier een kennismakingsgesprek.


Over de schrijver
Vanaf kinds af aan ben ik geïnteresseerd in de werking van het lichaam en hoe alles samenwerkt. In 1996 afgestudeerd als verpleegkundige. Sinds 2015 sportmasseur en sportzorgmasseur sinds 2018. Ik wil je graag ondersteunen bij het pijnvrij bewegen. Het mooie van sport(zorg)massage is, dat je het zelfherstellend vermogen van het lichaam aanspreekt en dit zonder medicatie, maar met massage en oefeningen.
Reactie plaatsen

Gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek